- Første møte 1.
Det var med et reklamebyrå Edda Meiateam. Mediateam er et reklamebyrå i Edda Media med ca 50 ansatte. Vi er en del av et modig og nyskapende mediekonsern med over 40 lokalaviser, store nettportaler, lokalradiostasjoner, lokal TV stasjoner og trykkerivirksomhet. http://mediateam.no/
Are ønsket å få et tilbud på de og kunne få se litt hvordan de jobbet. Etter som de alleredde hadde hatt et møte før, så følte jeg at jeg ble kastet inn i noe jeg egentlig ikke hadde noe peilig på og viste ikke helt hva de snakket om. Jeg følte ble feil å brytte inn i møte hele tiden å si hva snakker dere om, hva mener dere osv. Men jeg fikk litt ut av det første møte likevel: Reklamebyrået har eks lagd brosyrer for Home and Cottage og masse annet. De snakket en del om DM, Are sa at de lever på den nå, men om 3-5 år må den over på elektronisk og man vil ikke få de mer i posten. Det vil koste for mye med DM i papirformat. Det som er viktig for Bohus er å skape handel og få fram sitt navn, "Kos deg hos oss" Bohuslogo. På møte ble det tatt opp at vi må skape en historie, følelser og få produkter inn i miljøet som Home and Cottage har klart veldig bra og vi må skape inspirrasjon.
Dette skal Bohus gjøre ved å skille mellom innspirasjon og kampanje etter som de tror og har undersøkt at kan skape til mer salg. Bohus skal være et varehus der man får takk i det man ønsker og få den hjelpen de trenger. Are snakket også om at jo nærmere produktet man kommer jo mer spennende blir det. Han kaldte det for "fotsonene" (best å bruke beina for å komme nærme eller lenger vekk fra objeket, beste zommen for bilder). Han sa også det å kutte bilder skaper en spenning og kan få fram mer følelser. Are sa han følte at Edda Mediateam er veldig flinke på å få fram stemningen i annonsene/bladene som eks Home & Cottage. http://www.homeandcottage.no/
På slutten av møte ville Are at Edda Mediateam skulle lage et forslag på hvordan Bohus kan vise seg fram i kataloger, DM, markedsføring via ulike kanalene osv. Pluss komme med pris forslag.
Møte 2:
Møte med OmnicomMediagroup http://www.omnicommediagroup.com/. Omnicom Media Group (OMG) er det media tjenester delingen av OmnicomGroup Inc. (NYSE: OMC), den ledende globale reklame, markedsføring og corporate kommunikasjonsselskap, yter tjenester til over 5000 kunder i mer enn 100 land. Omnicom Media Group inkluderer full service media nettverk OMD og PHD, samt en rekke spesialmedier kommunikasjonsselskaper.
Vi tilbyr enestående gjennomslagskraft i markedet, samt en dybde av evner og erfaring til å drive ledelse og innovasjon i alle media type. For å maksimere vårinvestering i å bygge ut best i rasen evner, sikrer vi kan trekke bransjeledendetalent og bringe det maksimale markedet innflytelse til å bære for våre kunder.
De har hjulpet Bohus med å finne ut av analyse av målgruppe, salg og hva som løner seg å bruke av virkemidler for å nå akkuratt sin kunde. Nå ville Are kutte de ned litt etter som han har annsatt to nye designere som kan gjøre en del av dems jobb, men at han ville de skulle hjelpe til med målgruppe osv. Så Are hadde møte for å kunne få oppdatere de litt på hva som skjer på Bohus, pluss og kunne få høre hva de mente og for å få litt prisvurderinger av de. Som sakt hopper jeg inn i et tema/sammarbeid som jeg ikke har fulgt, så fikk ikke med meg alt. Etter som de fortsetter på en sammetale/sak de har holdt på med lenge. Likevel var nyttig å være med å observere møte for man får alltid lært noe nytt eller blitt kjent med andre selvskap.
Are ønsket nå å få en rød tråd mellom pris og forståelse. Han håpet dette ville komme ved at han annsetter 2 nye designere som vil sitte på hovedkontoret. De vil lære seg Bohus og de vil lettere/fortere kunne endre ting i designen enn å å bruke reklamebyråer som Bohus har brukt til nå. Are ser dette som lønnsomt å få to designere "innhouse", dyrt å bruke reklamebyråer.
De snakket om at nettbutikk og en bra hjemmeside må Bohus satse mer på etterhvert. Den må være så bra at man lett finner fram og får svar på det man ønsker med en gang. Om kunden bruker lang til på å forstå en side, så vil de fort droppe å bruke den siden. Siden må fange kunden på noen sekunder. Bohus skal etterhvert bare ha sine DM på inernett og ikke i posten. Blir fort dyrt å sende i posten og folk er mer og mer på internett. Are tenker om 3-5 år er alt på nettet. Det må ta litt tid etter som de må få med seg sine kunder de har nå over til elektronisk.
OmnicomMediagroup mente også de burde satse litt mer på tv og ville gjerne gi Are et tilbud. Men Are hadde alt et bra tilbud med Tv2 som han ikke trodde de ville slå. Are hadde også fått ett sammarbeid med elkjøp om bra markedsføring. De ble enig på slutten av møte at de skulle lage et forslag på pris på undersøkelser av målgrupper osv, tv og internettsalg. Pluss att Are skulle ta kontakt med de om det var noe mer han ville de skulle gjøre for Bohus. Møte var en del for å infomere de om at de har ansattet to designere og vil kutte ned litt av dems tjenester.
Slutten av dagen ga Are meg litt info om Bohus og ga meg en lite hete om dem som jeg leste igjenom for å få mer info om Bohus sine strategier mot 2015. Her kommer litt fakta:
Visjon: Bohus skal gi kunden markedets beste handleopplevelse.
Forettnindside: Bohus skal være den mest lønnsomme møbl- og interiørkjeden gjennom å utnytte stordriftsfordeler innen innkjøp, markedsføring og naturlige fellesfunksjoner, kombinert og tidsriktig organisering.
Effektiv = rasjonell vareflyt, høy omløpshastighet og høy leveringsberedskap.
Kompetent = de beste medarbeiderne
Tidsriktig = spennende, oppdaterte og fristende varehus.
Verdier:
- Fristende: Vi har mye kunnskap om båder kunder og stilarter. Derfor skal vi presentere alt vi har på en smart måte. De som opplever oss skal få lyst til å handle.
- Opptur: Bohus skal oppleves positivt både av kunder, leverandører og medarbeidere. Vi skal bli husket som: "de som gir det lille ekstra".
- Troverdig: Vi er en av de stlrste og viktigste leverandørene til hjemmet, Kundene skal kunne stole på oss fordi vi har gode kunnskap og alltid holder det vi lover.

Hva er typisk Bohus?
- sterkt merkenavn
- sterkt lokalt eierskap og engasjement
- Engasjerte og dyktige medatbeidere
- Har både interiør og møbler
- Store - og kan derfør gjøre store/gode innkjøp
Hvordan skal Bohus styrke seg?
- Ta en tydelig posisjon i markedet.
- Fremstå mer som en kjede- bli mer like.
- Få sterkere gjennomføring og bedre sammenheng mellom sortiment, markedsføring og butikk.
- Sterkere samhandling gjennom hele verdikjeden- fra leverandør til kunde.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar